Izomépítésről, tömegnövelésről lányoknak

... a saját tapasztalataim alapján.


Sok lány számára ijesztően hangozhat a "tömegnövelés" szó, mert "jaj nem akarok több kg lenni", de azért "szeretnék formás popsit, meg combot". Ez utóbbit sokan nem evéssel és a kardió gépek órákon át tartó használatával akarják elérni. A rossz hír az, hogy ennek az eredménye az 1. képen látható. Ahhoz, hogy az embernek olyan segge legyen, mint a 2. képen látható, bizony izomtömegre van szükség, mert a test formáját az izmok adják. És ha tetszik, ha nem ennek eléréséhez tömeget kell növelni.
Ebben a bejegyzésben röviden összefoglalom, mi mindenre van szükség a hatékony izomépítéshez: kezdem az edzéssel, mert az az egyszerűbb része, aztán következik a táplálkozás, végül a saját tapasztalataim, meg néhány kép.


Edzés


Ahhoz, hogy izmot tudjunk építeni, kemény, intenzív edzésekre lesz szükség. Nem elég aerobic órákra járni és 2-3 kg-s súlyzókkal 30 ismétlésekkel bicepszezgetni, meg több száz lábemelést és hasprést lenyomni. A leghatékonyabb eszköz, akárhogy is nézzük, a súlyzós edzés, azon belül is a nagy súllyal végezhető alapgyakorlatok (elemelés, guggolás, fekve- és/vagy mellről nyomás) - és ide sorolom az olyan saját testsúlyos gyakorlatokat is, mint a húzódzkodás és a tolódzkodás. Ezek kell, hogy adják az edzésterv gerincét és ezeket lehet kiegészíteni egyéb más gyakorlatokkal.
Az, hogy az edzésterv hogyan épül fel, egyéntől függ. Függ pl. attól, hogy mióta edzel, hányszor tudsz edzeni egy héten, milyenek az adottságaid, milyen ismétlésszámra reagálsz jól... ezt mind-mind ki kell tapasztalni. Hogy nekem mi vált be, arról majd alább írok.

És ha valaki félne a súlyzós edzéstől, ajánlom figyelmébe az alábbi montázst. Attól, hogy valaki nagy súlyokkal edz, még nem lesz olyan, mint az első képen látható testépítő csaj, sőt, a második képen látható formához is évek kitartó munkájára van szükség mind edzésben, mind étkezésben.


Étkezés


Ahhoz, hogy izmot tudjunk magunkra pakolni, pozitív energiamérlegre van szükségünk, magyarul több kalóriát kell fogyasztanunk, mint amennyit felhasználunk a nap folyamán. Az azonban, hogy ezt a kalóriamennyiséget miből visszük be, egyáltalán nem mindegy. Ha minden féle szemét kaját eszünk össze, akkor a testünkre is minden féle szemét - azaz zsír - fog rakódni. Hogy mit kell enni tömegnöveléskor, én úgy tudnám összefoglalni egy mondtattal, hogy "ugyan azt, amit szálkásításkor, csak többet, kicsit más arányokkal". A más arányok itt a fehérje, szénhidrát és zsír egymáshoz viszonyított arányára vonatkoznak. A fehérjebevitel ez esetben is magas (2-3g/tskg), a szénhidrát és a zsír aránya pedig attól függ, melyikre reagál jobban az adott egyén szervezete. Fiúk általában jóval több szénhidrátot ehetnek zsírosodás veszélye nélkül, de nekünk, lányoknak átlagos esetben 3 g/tskg szénhidrát bőven elég. Ha valaki nagyon hízékony, még ennyi sem kell, ha extra vékony, akkor szükség lehet többre is.


Szeretnék izmot építeni, de nem akarok hízni!! Mit tegyek?


Oké, azt már tudjuk, hogy intenzív súlyzós edzésekre lesz szükség, és megfelelő tápanyagbevitelre. De mégis honnan tudjuk, hogy jó úton haladunk?

  • Mérd magad! Nem kell folyton a mérlegen állni, de azért néha érdemes megnézni, hogy alakul a súlyunk. Nőnie kell, de havi 1 kg-nál nem többel! Ha nem változik, netán csökken a súlyunk, növelni kell a kaját. Ha ennél gyorsabban nő, akkor vissza kell venni, elsősorban a szénhidrátból.
  • Figyeld a ruháidat! Az a jó, ha a tömeged nő, de a ruháidba még beleférsz. Jó, a nagyon szűkeket ki fogod nőni, de ha csak a combodat szorítja, vagy a hátadon, vagy a karodon feszül, akkor nincs baj. A gond akkor van, ha deréknál kifolysz belőle... ez esetben túlságosan zsírosodsz, és vissza kell venni a kajából.
  • 4-5 kg-nál többet ne szedj fel egyszerre, és utána szálkásításnál is 5 kg legyen a max, amit leadsz. Ennyi ingadozás normálisnak mondható, nem teszi tönkre a bőrödet, nem hízod ki a ruháidat (max. azokat, amik eleve nagyon szűkek), később ki se fogysz belőlük és egyszerre nem lesz akkora változás rajtad, hogy mások azt mondják "hú, de meghíztál", vagy "jaj de lefogytál". :P :D
Azt tudni kell, hogy minimális zsírosodás nélkül lehetetlenség izomtömeget felépíteni. A cél csak az lehet, hogy a zsírosodást minimalizáljuk és arányaiban több izom jöjjön fel, mint háj.

Saját tapasztalatok


2009 tavasza óta, mióta súlyzós edzést végzek, minden ősszel-télen kicsit többet ettem, mint tavasszal és nyáron, így picit nőtt is a súlyom mindig, de 63-64 kg fölé sosem mentem. Nyáron pedig általában 57-60 kg között voltam 174 cm-hez. Idén (2013) már jóval intenzívebben tudtam edzeni, mint a korábbi években, pl. megtanultam húzódzkodni, jó sokat deadliftelek, guggolok, elkezdtem a Crossfitet is, és tavasszal inkább csak súlyt tartottam, nem fogytam, bár a testkompozícióm tutira javult, ez látszik a húzódzkodós cikkemben a legalsó képen: a márciusi képen sokkal zsírosabb és izomtalanabb a hátam, mint a májusin. Nyáron aztán szép lassan növeltem az erőmet, de a kaját még nem nagyon. Szeptember elején 65 kg körül voltam, és ekkortól kezdtem komolyabban a tömegelést. A fő cél az erőnövelés meggyorsítása volt, ehhez úgyis kell az energia, így gondoltam "mellékhatásként" felszedek magamra egy kis izmot is. Szeptember-október-novemberben így többet ettem. A többletet hétköznap a szénhidrát adta meg néha némi mag, otthon, hétvégén meg brutálisan sok mag. Ezt úgy kell elképzelni, hogy több 100 gramm mogyit, mandulát, diót, kesudiót, pisztáciát, tökmagot tudok bezabálni rövid idő alatt. Úgy kb. 1 napi energiaszükségletemet... na ilyen napokon viszont kevés szénhidrátot eszek.
A kalóriákat nem számolom, de az adagjaim ki vannak mérve, tudom miből mennyit kell ennem, és azt is, hogy mikor mit kell rajta módosítanom. Kb. a fejemben van a tápanyagtáblázat azokról az alapanyagokról, amiket megeszek. :)))

Az edzéseimről már sokszor írtam heti összefoglalót, de tömören leírom, hogy edzek. Bár ez nálam nem függ attól, hogy tömeget akarok növelni, vagy szálkásítani akarok (ezt ugyanis a kaja határozza meg). Én mindig magamhoz képest nagy súlyokkal edzek, nem kardiózok gépeken, és nem a külsőm alakítása az elsődleges célom, hanem az általános fittség növelése, azaz erősebb, ügyesebb, állóképesebb akarok lenni. A "sima" súlyzós edzések mellett crossfitezek is és szeretem az edzéseket minél funkcionálisabban végezni. Mint írtam, az izomépítés csak "mellékhatás" nálam. Ha az lenne az elsődleges cél, sokminent máshogy kéne csinálni, pl. nem burpee-znék 180-as pulzuson és nem deadlifteltem volna soha kis súllyal 3-4-5-6 percen keresztül ("mert jaj, leépülök"), nem fordulna elő, hogy egy héten 3x guggolok ha olyan kedvem van ("mert jaj nem regenerálódik az izom és nem tud nőni), nem érdekelne, hogy mennyire vagyok erős, csak az, hogy az adott izmot "kinyírjam" és minél több tápanyagot felvegyen és nőjön. De azt nem élvezném és az nem én vagyok...
Na, szóval az edzéseim: heti 7x szoktam edzeni 6 napon. Ebben van sima súlyzós edzés + crossfit. Van benne sok alapgyakorlat, vannak saját testsúlyos gyakorlatok, vannak súlyemelő gyakorlatok, vannak "funkcionális eszközökkel végzett gyakorlatok", van ugrálás, van alacsony ismétlésszám (akár 3 is, extrém esetben néha még 1 is), van magas ismétlésszám (néha akár 100 is), de normális esetben 5-12 között vannak az ismétlésszámok. Van, hogy a fekvenyomópadon fekszek és 80 a pulzusom, van hogy guggolok, box jumpozok, burpeezek és 160-180. Szóval van minden.

Az elmúlt 3 hónapban kb. 3 kg-t híztam (teremben max. 67,7-8 voltam a mérlegen, az otthonin 68 felett). Jött rám izom, a lábaimra és a felsőtestemre is. Zsír szintén jött, ennek ellenére rámjönnek a gatyáim, ki se folyok belőlük, mint régebben 64 kg-san, annak ellenére, hogy a zsír a csípőmre és a seggemre jött főként.
December elejétől módosítottam a kaján, már kissebb kalóriadeficitben vagyok (kivéve ha magot zabálok otthon hétvégén), mert nem szándékozok több zsírt felszedni, a jövő év elején meg ebből is le fogok pucolni pár kg-t. Hogy mennyit, azt nem tudom, de szeretném, ha 63-64 kg-san  viszonylag hájmentes lennék. Ezért is volt értelme felmennem viszonylag kevés zsír felszedésével 68 kg-ra, mert így már lehet szálkásítani. 62-3 kg-san nem sokra mentem volna azzal, ha leadom a zsíromat és marad belőlem 56-57 kg-s csontkollekció erő és izom nélkül. Na és minél több az izom rajtad, annál könnyebben adod le a zsírt, mert több az "akítv szövet", ami nyugalomban is több kalóriát éget. És épp ezért nagyobb izomtömeggel többet is ehetek, hehehe. :D

Most pedig néhány kép következik. Csak kicsiben merem őket feltenni, tőlem ez is sok. :) A minőségük változó. Magamról csináltam őket, vagy géppel, időzítővel, vagy telefonnal, szintén időzítővel. A maiakat már lámpafényben...

Az első képen májusban vagyok, a másikon ma. Amit szemléltetni akarok vele, az az, hogy azért nem olyan szörnyű dolog, ha feljebb megy a mérleg nyelve, mert bár nehezebb vagyok a 2. képen, nem hiszem, hogy sokkal dagadtabbnak tűnök rajta.


Az alábbi képen talán látszik, hogy a lábaimra is jött némi izom. És hogy nem lettem azért zsírdisznó, pedig közel vagyok a 70 kilóhoz.


Ez egy márciusi kép és egy mai. Mindegyiken dagadt vagyok önmagamhoz képest, de a két kép között van +4 kg. És szerintem azon tűnök zsírosabbnak, amelyiken könnyebb vagyok. Ezt is azért tettem fel, hogy mutassam, nem a mérleg a lényeg! :D

És végül két kép az egyik kedvenc crossfites csajomról, Camille Leblanc-Bazinet-ről, akivel többmindent is szemléltetni akarok. Egyrészt azt, hogy nem kell félni annyira a zsírosodástól, ha közben izmosodsz is, mert ha magasabb az izom aránya rajtad, akkor sokkal jobban fogsz kinézni, mintha "csak úgy" lenne rajtad ugyanaz a zsírmennyiség. Ő sem csont szálkás, mégis teljesen jól, egészségesen és fitten néz ki (szerintem). A másik, ami miatt feltettem a képét: azért, mert erős vagy, még nem leszel férfias, sőt bodybuilder csaj kinézeted sem lesz. Ő olyan súlyokkal csinálja a lökést, szakítást, deadliftet, guggolást, amennyivel én még az álmaimban sem, és sok fiú is megirigyelné. És emellett még gyors és ügyes is...


Ez lett volna a "rövid" összefoglaló... de hát ebből a témából könyveket lehetne írni. A lényeg: nem kell félni a súlyoktól és a kajától, és jó érzés erősödni!